Masa adalah musuh

  • 4
Apa yang aku boleh katakan, selepas aje bersalin. Aku mengalami masaalah tak cukup masa. Lebih-lebih lagi untuk masa diri sendiri. Mandi pun asal siap. Sebab tak gamak nak tinggal anak lama-lama. Everything goes haywire.

Ini bukan luahan perasaan tak cukup masa, tapi nak bercerita tentang pump dan pumping for stocks.

Cabaran paling besar nak exclusive breastfeed anak kita adalah stok EBM. Dan untuk buat stok EBM dengan mantap adalah dengan pumping. Ini bukan pumping light-light. Ini mmg pumping hardcore ala-ala milk production line. No kidding.

Untuk wanita yang bekerja, seriously kita bukannya banyak masa nak pump di ofis. Atleast 3 times. Biasanya pumping session adalah 15 minit.

Kepada orang yang minta nasihat aku, aku sangat-sangat recommend untuk beli double pump. Ok, single pump pun ok, ramai juga berjaya exclusive BF anak dia dengan single pump sahaja. BUt kalau pada aku, kelemahan aku adalah masa. Mana nak korek masa pump 3 kali sehari dua-dua belah breast. Kalau aku amik atleast 15 minutes per breast. Both will took 30 minutes. mana nak korek sejam setengah dalam waktu bekerja aku untuk aku pergi pump susu. I dont have the luxury.

Itu aku bercerita tentang waktu bekerja. Aku pump pada selepas anak aku tidur. Dan gigih bangun pada pukul 3 pagi. Kalau aku tak buat begitu. I dont think I can cater for Iqbal punya need. 30oz per day.

Aku kagum dengan orang yang guna manual dan single pump. Dan aku baca dan nampak ramai yang berjaya exclusive breastfeed anak dia dengannya.

But aku sangat-sangat recommend pada orang yang mampu nak beli double pump. Its a good investment. It will save your time. For me, time is the biggest enemy and of course laziness. :P

Happy pumping.

p/s: Gadjet ni bukan segalanya, kalau ada gadjet hebat tapi malas nak pump. Tak menjadi juga.

4 comments:

Ahsuez said...

So, dalam 8 bulan lagi dah boleh la guna semula pam yang dikirim pada suami dari US dulu? :D

cik puan daun said...

Aku tgh psych diri aku semula ni. Pump tu baru retire dlm 3-4 bulan. Ahhah

Nor Hosni said...

gigih gigih.....salute beb

Dairi Hati said...

daun, iqbal nak dapat adik ke? tahniah! kena siapkan diri dan emosi hadapi cabaran nak berempat!

Where my heart is

About This Blog

Luahan pankreas cik daun yang kadang-kadang terlupa yang dia sudah jadi ibu dan isteri. Masih kadang-kdang mahu berperangai seperti zaman belajar-belajar (mentah).

Masih belajar-belajar nak jadi ibu dan isteri dan mengekalkan diri jadi anak yang call emaknya seminggu sekali dan kakak yang cool untuk adik-adiknya yang berenam.

Ok!! Saranghae!!!! (buat tangan bentuk love atas kepala)

title3

Followers

About me

My photo
Puncak Jalil, Malaysia
Seorang anak, isteri dan ibu. Penat siot!!